Kserokopiarki, zakup czy wynajem

Jeśli stoisz przed decyzją dotyczącą wyboru odpowiedniej kserokopiarki do swojej firmy być może zastanawiasz się, czy lepiej zdecydować się na jej zakup, czy wynajem? Niewykluczone, że jest to pytanie, które pojawia się stosunkowo często zwłaszcza w przypadku firm, które chcą optymalizować koszty pracy. Mimo wszystko udzielenie odpowiedzi może być nie lada problemem, ponieważ zależy od wielu czynników, takich jak wysokość ewentualnych środków przeznaczonych na użytkowanie kserokopiarki, czy też intensywność eksploatacji. 

 

Gdy kupujesz kserokopiarkę

Na początek wyjaśnijmy, że w przypadku zakupu i wynajmu drukarki, podstawowa różnica polega na własności. Oczywiście w przypadku wynajmu klient nie jest właścicielem. Inaczej sytuacja wygląda, gdy zakupisz drukarkę na własność, wtedy sprawa jest jasna. Wypada też podkreślić obowiązki dostawcy. Jeśli klient kupuje kserokopiarkę, dostawca zobowiązany jest do świadczenia usług serwisowych i świadczenia materiałów eksploatacyjnych. Nie ma też co ukrywać, że spore znaczenie mają pieniądze (a ograniczone możliwości finansowe to temat, z którym trzeba zmierzyć się stosunkowo często), zarówno podczas wyboru właściwego modelu kserokopiarki, jak i porównywania tego kroku z decyzją o wynajmie.

Dobrze jeszcze poruszyć temat konieczności skorzystania z usług serwisowych. Mówiąc wprost — nic nie trwa wiecznie (naturalnie dotyczy to nie tylko kserokopiarek). Kiedy mogą zacząć się poważne problemy z naszym sprzętem? Nie sposób odpowiedzieć jednoznacznie, bowiem ogromne znaczenie ma sprzęt i jego eksploatacja.  

W tym momencie dochodzimy do zadania pytania — czy warto zmagać się z ewentualnymi usterkami kserokopiarki? W pewnym momencie koszty naprawy mogą być bowiem na tyle spore, że lepszym rozwiązaniem będzie zakup nowego modelu. Istotne jest też ewentualne odsprzedanie kserokopiarki (co by nie mówić, taki pomysł jak najbardziej może się pojawić).

Jeśli chodzi o odsprzedanie kserokopiarki, sprawa może nie przedstawiać się najlepiej. Rzecz jasna można spróbować sprzedać kserokopiarkę, niewykluczone nawet, że to się uda. Pojawia się jednak pytanie o sukces całej transakcji (uzyskane pieniądze). Należy mieć na uwadze, że trzyletnie urządzenie nie jest zbyt wiele warte i po prostu nasz zysk ze sprzedaży może nie być tak duży, jak zakładaliśmy pierwotnie. 

 

A może wynajem?

Jak już zostało wspomniane wynajem oznacza, że sprzęt jest własnością dostawcy. Krótko mówiąc — wynajmujący zmuszony jest uiszczać opłatę miesięczną. Co można powiedzieć o wysokości tej opłaty? Wszystko sprowadza się do oczekiwań (ilości wydruków) i wyboru firmy oferującej nam najkorzystniejsze warunki. Ważne — opłata miesięczna zależy od wskazania stanu licznika kserokopiarki.

Należy też wiedzieć, że opłata miesięczna pokrywa niemal wszystkie koszty eksploatacji. Niemal, bo nie dotyczy to papieru. Co się dzieje, jeśli wynajęta kserokopiarka nie wywiązuje się ze swoich zadań? Jeżeli kserokopiarka nie działa jak należy, to jest to spory problem, ale w przypadku wynajmu to przede wszystkim problem firmy, od której wynajmujemy urządzenie. To ona dba o to, aby kserokopiarka mogła szybko wrócić do codziennego użytkowania. Atutem jest także comiesięczna faktura kosztowa.

 

Zakup a wynajem — na co się zdecydować?

Pora podsumować wszystko, co zostało powiedziane. Gdy decydujesz się na zakup kserokopiarki na własność nie dokonujesz opłaty miesięcznej, urządzenie należy do Ciebie, a koszty eksploatacji są stosunkowo niskie, do momentu zużycia się pewnych podzespołów. Z kolei decydując się na wynajem, urządzenie pozostaje własnością dostawcy, a w przypadku usterki możemy liczyć na szybką naprawę, czy też dostarczenie kserokopiarki zastępczej. Jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy lepszym wyborem będzie zakup, czy też wynajem urządzenia, nie jest w tym momencie możliwa. Warto jednak dostrzec zalety obu rozwiązań i odpowiedź sobie na pytanie dotyczące oczekiwań mojej firmy w tym zakresie. Dodajmy jednak, że coraz więcej firm decyduje się właśnie na wynajem urządzenia, co pozwala im nie tylko zmniejszyć koszty, ale i gwarantuje większy spokój w postaci ciągłej i gwarantowanej opieki swojego dostawcy.